Oh what a night 2.0!

Från hell night till den bästa kväll man kan tänka sig.
Efter att somnat sent i måndags så vaknade Lukas vid nio och var vaken nån timma, innan vi skulle ut och gå vid ett. Det blev långpromenad med Lisabeth runt Fågelforsdammen. Vi var hemma ungefär 14.30 och så fort vi kom innanför dörren slog det mig att det var ju föräldraträff på BVC klockan 14.00. Då brukar dom ha nån intressant information och så får man väga och mäta bebisarna, så det ville jag ju inte missa. Bara det att jag var ju genomsvett och vrålhungrig och hade en nyinköpt tonfiskbaguette med mig hem. Dessutom var Lukas hungrig.
Så det var bara att lägga Lukas i sängen kasta sig in i duschen, försöka amma strulpellen lite och sen kasta i sig mackan. Hoppade in i bilen med oss båda och var på vårdcentralen ca 15.10. Det var stressigt. Var ju fortfarande röd om kinderna från promenaden när jag kom ner.

Nu för tiden väger Lukas 6.5 kg och är 64 cm lång. Det här kommer bli en lång kille tror jag. Elsa som var nästintill lika lång men vägde 1 kg mer än Lukas när dom föddes väger nu ett kilo mindre än Lukas.

Allt sovande under dagen gjorde att Lukas bara behövde sova nån halvtimma mer på kvällen innan läggdags.
Vi bestämde oss för att införa en ordentlig läggningsrutin. Vi ammade sen gick vi in i sängen och läste en bok och sen släckte vi lampan. Totalt 20 minuter tog rutinen och Lukas sov gott. Efter en timma vaknade han dock men det var bara att klappa lite på rumpan och ligga i sängen nån minut med honom så somnade han om igen.
Klockan 4 på natten vaknade jag och väckte Lukas för då höll jag på att sprängas. Klockan 8 var det blöjbyte och dags att äta lite till sen sov jag till 10.30 och Lukas en liten stund till. Idag onsdag liknade tisdagen ganska mycket, med långpromenad vid ett och mycket sömn för Lukas under dagen och lite på kvällen. Klockan 19 sov han. Och nu en timma senare vaknade han till igen men somnade snart om igen. 

Det här känns väldigt lyxigt att få sitta själv i soffan och titta på tv. Och att en så lätt läggrutin skulle funka är ju helt underbart. Lukas sover mycket bättre inne i sängen än här ute i soffan, då brukade han vakna till emellanåt, nu det senaste i alla fall. Men när han var mindre funkade det jättebra. 
Men han är visst stora pojken nu och kan sova själv och länge utan mat. 

Nu ska jag njuta av min ensamtid här i soffan med Arga snickaren och Greys Anatomy, samt ett par juleskum.
Jag får ju äta ifatt mig på dom denna vinter, klarade inte äta dom när jag var gravid, blev illamående av bara lukten. Men nu så...
  

Kommentarer
Postat av: lisabeth

Åh, Juleskum som är så gott, klart du måste äta ifatt dig =)

2009-10-29 @ 09:51:10
URL: http://lisabeth.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0